Udsætning ål Kelstrup-b

Fiskeplejens udsætning af ål 2014

Vi har i år fået tildelt 30 000 stk. ål som udsættes hhv., Halk 9000 stk., Als 9000 stk. og Treldenæs 12 000 stk.

Jeg har til opgave at koordinere udsætninger og finde fritidsfiskere som kan assistere med en båd ved udsætningen af ålene.

Det er Jupiter Ål A/S fra Stege der leverer ålene til Halk og Als. Den 28. juni har vi aftalt levering kl. 1125 ved Halk Strand. Ålene kontrolleres ved ankomst på vægt og livlighed. De ser pæne ud, og jeg kan kvitterer for ålene.

Fritidsfisker Martin Priess og Paul Emil Schmidt er klar med båden og nogle baljer til ålene. Vi er nu klar til udsætning det bliver udført meget omhyggeligt.

Næste udsætningssted er Pøl strand på Als kl. 14 hvor fritidsfisker Viggo Schanz efter aftale er klar med båd og baljer til udsætning. Viggo er en erfaren fisker, som kender området, hvor ålen kan få de bedste vilkår. I alt en vellykket dag med gode kollegaer.

Udsætningen ved Trelde Næs fredag den 18. juli. Ålene bliver leveret af Lyksvad Fiskefarm A/S, 12 000 stk. Ålene er fine og store og jeg kan hermed kvittere for dem. Jeg havde aftalt med Ernst Lundberg fra Lillebælt Fritidsfiskerforening om at mødes ved Middelfart lystbådehavn kl. 0930. Herefter sejlede vi til Trelde Næs hvor udsætningen begyndte ind mod Fredericia. I alt en sejltur på ca. 4 timer. Vejret var fint og varmt vi havde en dejlig tur.

Hans Bomberg