Arkiv 2016

Bøde-julefrokost 2016

Referat fra Julefrokost

Så blev sykurset indstillet for i år med en rigtig god og hyggelig julefrokost,

-  godt sammensyet.

Der var 12 kursister mødt op- hver især med en lækker ret, som hører julen til, og sildene og andre fisk fik noget at svømme i. Det var en dejlig afslutning, og jeg siger tak til hver en deltager for deres gode humør og som fritidsfiskerkollega, både til julefrokosten og om torsdagen, hvor vi syr og broderer redskaber. Tak til Hans Peter, som trolig lærer os, hvordan man arbejder med nål og tråd.

Samtidig vil jeg gerne benytte mig af at ønske alle fritidsfiskere i det ganske land: En Rigtig Glædelig Jul samt Et Godt Og lykkebringende Nytår.

Med Julehilsen Jørgen

Daconet 2016

Indkøbstur til Daconet

Mandag d. 31 oktober besøgte vi Daconet i Hvide Sande, hvor vi kunne købe alt fra ruser til redningsveste. Vi fik handlet ind stort og småt, og som altid var der gode tilbud. Da vi havde handlet, bød Daconet på lidt godt til ganen, og efter et par spændende timer, gik turen hjemad igen.

Vi var 13 personer, som alle havde gjort en god handel.

HB.

Generalforsamling 2016

Lyksvad fiskefarm 2016

Mandag d. 19 september besøgte vi Lyksvad Fiskefarm.

Lyksvad har opdrættet ål i mere end 20 år. Ålene opdrættes under fuld kontrollerbare forhold. Lyksvad leverer årligt ca. 500.000 ål til danske og nordeuropæiske åer og søer for at bridrage til genopretning af den naturlige ålebestand.

Desuden er Lyksvad speciaæiseret i opdræt af stør og pakning af caviar. Lyksvad har opdrættet stør i mere end 15 år og er med eget ægklækkeri selvforsynende med stør, der opdrættes på gården. Vi så stør op til 50 kg.

Det var en meget interresant aften, hvor vi sluttede af med kaffe og kringle - der deltog 24 personer.

Uge Put & Take 2016

Som tidligere annonceret afholdt Nordlige Sønderjyllands Fritidsfiskerforening tur til Uge Lystfiskeri & Camping lørdag den 3 september 2016. Der deltog i alt 18 friske personer som efter ankomst kl.: 17 fordelte sig langs søbredden for at fiske/hygge de næste 2 timer inden foreningen trakterede med grillpølser, kartoffelsalat og lidt vådt til ganen. På utallige opfordringer tog vores gode kasserer Hans Bomberg en runde om søen medbringende et lille udvalg af øl og vand, så ingen led nød.

Martin Priess startede grillen op og fik grillet ringriderpølserne helt perfekt hvilket var en stor hjælp. Anne Bomberg med flere hjalp med klargøring, borddækning, servering og afrydning, bare alletiders at have damerne med, rigtig hyggeligt.

Efter en times spisning, hyggesnak og lidt klog snak, var alle mætte og veltilpasse da de gik ud til fiskestængerne for endnu en times fiskeri.

Til slut var det meningen at der skulle være indvejning og kåring af største fisk men dette blev ikke aktuelt da der på trods af masser af springende ørreder, ikke lykkedes at lande en eneste. Laksegarn var desværre ikke tilladt.....

Dette til trods var stemningen rigtig god og alle enige om at arrangementet kunne gentages en anden gang. Tak til alle fremmødte.

Uge Lystfiskeri & Camping kan helt bestemt anbefales, et herligt sted med flotte søer, fine toilet faciliteter og mulighed for at låne grill, samt en hal med borde og bænke. Stor tak for en utrolig venlig og imødekommende betjening under tilrettelæggelsen af arrangementet.

Værftdag Kalvø 2016

Værftdag på Kalvø

Søndag den 21-08-2016 deltog bestyrelsen i værftdagen på Kalvø.

På Kalvø var der for mange år siden et værft som byggede store træskibe, og derfor kunne man se i flere boder hvordan mange gamle håndværk blev udført.

Vi stillede op med vores pavillon, og en lille båd og forskellige fisk og nogle krabber. Båden blev fyldt med vand og levende fladfisk, ål og ålekvabber samt lidt krabber svømmede og vandrede rundt i båden. Harry havde lavet en væddeløbsbane til krabber og disse 2 arrangementer havde succes og tiltrak mange børn og også voksne. Vi havde også både nye og gamle fiskeredskaber med såsom åle og laksejern og andre redskaber således publikum kunne både se og spørge til hvad fritidsfiskeri er for en dejlig hobby. Vi opnåede også at få 2 nye medlemmer, så det var hele dagen værd. Vi havde en rigtig hyggelig dag, næsten uden regn.

Åleudsætning 2016

Tirsdag d.9. august havde jeg fornøjelsen af at være koordinator for udsætning af åleyngel i Sønderborg Bugt.

Vi havde fået tildelt 9000 stk. som blev leveret af Royal Danish Fish A/S Hanstholm

Åleynglet var rigtig fine, og udsætningen gik planmæssigt. Udsætningsholdet bestod af Bent Alnor og Hans Markussen fra Als og Sundeved Fritidsfiskerforening.

Hans Markussen er en meget erfaren fritidsfisker, som kender området og havbunden i udsætningsområdet, desuden lagde han båd til. Jeg deltog også selv i udsætningen, alt i alt en vellykket dag.

Hans Bomberg

Vinterfest 2016

Fredag den 04. marts 2016 blev der afholdt vinterfest på Strandgården, Loddenhøj.

Der var 47 deltagere som var 11 deltagere mere som sidste år, det var en god fremgang.

Bestyrelsen er meget tilfreds med dette fremmøde og alle havde taget det gode humør med.

Arrangementet og specielt maden var i verdensklasse, det var lækkerier til alle ganer, og det takker vi Helle & Michael for.

Traditionen tro medbragte hver deltager en gave, som der blev spillet ”pot” om.

Ligeledes var der mange flotte gevinster til amerikansk lotteri.

Vi har fået mange og fine gaver sponsoreret, og det giver bestyrelsen energi og mod til at vi vil arbejde med arrangementet til næste år, selvom det koster lidt benarbejde.

Kæmpestor tak til alle vores sponsorer.

Derfor siger jeg: Støt Vores Sponsorer De Støtter Os.

Navne på sponsorer vil være at finde på vores hjemmeside.

Tak til både det fremmødte publikum samt personale på Strandgården, Loddenhøj.

Stor tak til bestyrelsen, og deres bedre halvdele, som er med til at bakke om foreningens arrangementer.

Med disse ord vil jeg gerne ønske alle fritidsfiskere i det ganske land en god og fangstrig sommer.

Jørgen Bork

Fmd. Ndr-Sdj-Fritidsfiskerforening.

Afslutning bødekursus 2016

Onsdag den 17. marts 2016

Efter at kursisterne havde syet på nye redskaber og repareret garn og ruser vinteren over, blev kurset afsluttet den på Genner Skole med fuld honnør ved et flot dækket bord,

De respektive ægtefæller var inviteret med, og det gør det hele mere hyggeligt.

Sildemadder og smørrebrød blev halet indenbords og hjemmelavet ost på hjemmebagt franskbrød lagde sig smagfuldt oven på og det hele blev sat hen i en dejlig snaps, også hjemmebag til kaffen ikke at forglemme.

Det var nok den mest hyggelige og humørfyldt afslutning i flere år. Derfor kan jeg varmt anbefale at flere fritidsfiskere, spørger fri torsdag aften og deltager i ”sykurset”

Hans Peter skal have stor tak for hans indsats som instruktør og altid er Hans Peter villig til at hjælpe, også med oplysninger hvis man er kørt fast på hjemmebanen.

Også tak til alle ”piche” som er behjælpelig med alt lige fra hjemmebag og til oprydning.

Også tak til Genner Skole, hvor vi låner lokaler.

Vi mødes igen til efteråret.

Hermed ønsket om en god og fangstrig sommer ☺

På kursisternes vegne.

Jørgen Bork