SejlSikkert

Hans Bomberg er din                                                                              ambassadør

Hans Bomberg  er SejlSikkert-ambassadør i Sønderjysk Fritidsfiskerforening og kontaktperson for Søsportens Sikkerhedsråd til alle i foreningen. Som SejlSikkert-ambassadør står Hans til rådighed, hvis du har spørgsmål om sikker adfærd til søs. Samtidig sætter Hans løbende fokus på at højne sikkerheden, det kan være gennem uddeling af materialer eller ved at sætte aktiviteter i gang i foreningen. Du har måske også set ambassadørskiltet  i foreningen.

DE FEM SEJLRÅD

1. LÆR AT SEJLE

Før du tager på havet, er det vigtigt, du lærer at sejle. Alle på vandet har brug for at træne sejladsfærdigheder, og som ny sejler bør du tage et duelighedsbevis. Du skal

blandt andet have styr på båden eller jollen og kende reglerne til søs.

2. HOLD DIT GREJ I ORDEN

Inden du tager ud at sejle, skal du sørge for at holde dit grej i orden. Det rigtige grej og vedligeholdelse af udstyr kan stoppe mange ulykker.

Det er samtidigt vigtigt at vide, hvad en førstehjælpskasse skal indeholde, og hvilke raketter og nødblus det ville være klogt at tage med på sejlturen.

3. PLANLÆG DIN TUR

Du skal planlægge din tur grundigt, inden du tager ud på havet. På den

måde kan du komme mange potentielle problemer i forkøbet. Det handler om at kende til navigation, sørge for forsyninger, rigtig påklædning samt have styr på vind og vejr.

4. HAV EN LIVLINE TIL LAND

Du skal selv kunne kalde på hjælp, hvis du får problemer eller kommer

i nød. Ofte bliver en redningsaktion sat for sent i gang på grund af

forsinket nødmelding. Du kan fx bruge din mobiltelefon,  lyd- og lyssignaler, men den sikreste forbindelse til land er en VHF-radio.

5. BRUG VESTEN

Du skal altid sørge for, at der er rednings- eller svømmeveste til alle,

når du skal ud på havet. Det er ikke bare sund fornuft, men også et

lovkrav. De fleste sejlerulykker med dødelig udgang sker, fordi sikkerhedsudstyret ikke bliver brugt.

Download vores SejlSikkert App

Med SejlSikkert app'en kan du tjekke strøm- og vindforhold på havet og få information om farvandsadvarsler og Efterretninger for Søfarende.

Læs om app'en

Tjek din redningsvest - mindst én gang om året

Se video'en herunder og lær din redningsvest at kende

Mere information